چکیده:

غریزه جنسی  یکی از مهم‌ترین غرایز بشر و عامل بقای نسل آدمی و یکی از نعمت های بزرگ پروردگار است که به انسان بخشیده است.  غریزه جنسی در دوران بلوغ و نوجوانی با گرایش به جنس مخالف، بروز می‌کند .اویک انگیزۀ میل فطری، روانی و بالآخره میل فیزیکی است که به فرد را به طرف جهت خاصی درحرکت می ‌آورد و به «رفتار جنسی» می‌انجامد.

اسلام ارضای تمایل جنسی را  تنها در نظام خانواده و در پرتو ازدواج امری پسندیده به حساب آورده و به آن تأکید می ورزد، و به انسان‌ها اجازه داده تا تمایل جنسی خود را از طریق آمیزش با همسر خویش ارضا کنند.

برای اشباع، کاهش غریزه جنسی در شریعت اسلامی عملیه نکاح یا ازدواج  بکار رفته است که میتوان از زیانهای این غریزه جلوگیری نمود، ازین غریزه جنسی برای ازداد اصلیت نسل سالم  بشریت کارگر واقع میشود.

شیوه غیر شرعی برای اشباع عریزه جنسی، عمل زنا است که موجب گناه وجرم های متنوع انسانی میگردد. از دید طب تغیراتی درفطرت انسانی بوجود می آورد که مستوجب امراض های کشنده و زیانهای مشکل افزای در زندگی میگردد.

پیشگفتار

عمل زنا طوری است که مرد و زن نا محرمی بی آنکه عقد دائم یا موقت بخوانند با هم نزدیکی (همبستری) می نمایند. برابراست که این کار نابخشودنی، از پیشروی صورت گیرد یا از عقب . یعنی مرد با زن نامحرم مقاربت و دخول نماید. این عمل حرام و گناهی بزرگ است.

زنا و رابطه نامشروع دو جنس مخالف، یکی از مفاسد بزرگ اجتماعی است که باعث خسارت های جبران ناپذیری میگردد، به همین جهت است که دین اسلام آن را حرام دانسته و با آن شدیداً مبارزه می نماید ودر قرآن کریم برای آن مجازات های سنگینی درنظرگرفته شده است، از نظر قرآن عمل زنا گناه بسیار بزرگى است که خداوند در باره آن مى‏فرماید: «نزدیک زنا نشوید چرا که عمل بسیار زشتى است و راه و روش بدى است.» طبق فرموده  الله تبارک وتعالى:  وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا [32] [الإسراء: 32]

در آیه دیگری می‌فرماید: «و لیستعفف الّذین لایجدون نکاحاً حتّی یغنیهم الله من فضله [نور ، 33] «و آنان که امکانات ازدواج را ندارند، باید عفت نفس پیشه کنند تا خداوند آن‌ها را به لطف خود بی‌نیاز گرداند.» عفت نفس به معنی کنترل غریزه جنسی، امری بسیار پسندیده است و در مقابل آن انحراف جنسی امری مضر، قبیح و مذموم است.

ولی زنا با محارم دایمی (مادر، خواهر، خاله، عمه، خواهرزاده، برادرزاده) ویا محارم مؤقتی (خواهرزن، برادرزاده زن وخواهرزاده زن) بزرگتر و عظیمتر است،

همچنین این گناه به قدری عظیم و بزرگ است که خداوند متعال برای آن مجازات سنگینی قرار داده است و در باره زن و مرد مجردی که مرتکب این عمل زشت می شوند می فرماید: زن ومرد زناکار را صد تازیانه بزنید و نباید رأفت (و محبّت کاذب) نسبت به آن دو، شما را از اجراى حکم الاهى مانع شود، اگر به خدا و روز جزا ایمان دارید! و باید گروهى از مؤمنان مجازاتشان را مشاهده کنند. قال الله تعالى:  الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ [النور: 2]. وقال الله تعالى: فَإِذَا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَيْنَ بِفَاحِشَةٍ فَعَلَيْهِنَّ نِصْفُ مَا عَلَى الْمُحْصَنَاتِ مِنَ الْعَذَابِ[ النساء: 25].

 و بر اساس روایات دینی، اگر زن و مردی که مرتکب این عمل می شوند هر دو یا یکی از آنان متأهل (دارای همسر) باشند حکم فردی که متأهل است قتل و اعدام است.  از شدت مجازات معلوم می شود که زنا گناهی بسیار بزرگ است.

طوریکه در احادیث متنوع از آنحضرت روایت شده است: وَعَنْ أبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: أتَى رَجُلٌ رَسُولَ الله صلى الله عليه وسلم وَهُوَ فِي المَسْجِدِ، فَنَادَاهُ فقال: يَا رَسُولَ الله إِنِّي زَنَيْتُ، فَأعْرَضَ عَنْهُ حَتَّى رَدَّدَ عَلَيْهِ أرْبَعَ مَرَّاتٍ، فَلَمَّا شَهِدَ عَلَى نَفْسِهِ أرْبَعَ شَهَادَاتٍ، دَعَاهُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فقال:  أبِكَ جُنُونٌ«قال: لا، قال»: فَهَل أحْصَنْتَ «قال: نَعَمْ، فقال النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم» اذْهَبُوا بِهِ فَارْجُمُوهُ.  متفق عليه.

وَعَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصّامِتِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ الله صلى الله عليه وسلم:  خُذُوا عَنّي، خُذُوا عَنّي، قَدْ جَعَلَ الله لَهُنّ سَبِيلاً، البِكْرُ بِالبِكْرِ جَلدُ مِائَةٍ وَنَفْيُ سَنَةٍ وَالثّيِّبُ بِالثّيِّبِ، جَلدُ مِائَةٍ وَالرّجْمُ. أخرجه مسلم.

قال الله تعالى:  وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا [68] يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا [69] إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا [70] [الفرقان: 68- 70]

عَنْ سَمُرَةُ بْنُ جُنْدُبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ –في حديث الرؤيا مع الملكين، وفيه فقال الملكان-: وَأمَّا الرِّجَالُ وَالنِّسَاءُ العُرَاةُ الَّذِينَ فِي مِثْلِ بِنَاءِ التَّنُّورِ، فَإِنَّهُمُ الزُّنَاةُ وَالزَّوَانِي. متفق عليه.

عَن البَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم بَعَثَ إِلَى رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةَ أَبِيهِ أَنْ يَقْتُلَهُ. أخرجه أحمد وأبو داود.

از احادیث فوق چنین برمی آید که عمل زنا یک گناه عظیم ونابخشودنی است، که با اجرای احکام جزا بالای زانی، گناه از وی ساقط میگردد، اما اثرات بجای مانده ازآن در حیات اجتماعی انسانان باقی می ماند.

بنا بر روایات دینی زنا بامحارم عظیم ترین گناه قلمدادگردیده است، ضمن اینکه زانی به سزای عملش میرسد، اما عذاب ویژه ای  درآخرت برایش در نظر گرفته شده است که دردناک ترین عذابها است. عَن البَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم بَعَثَ إِلَى رَجُلٍ تَزَوَّجَ امْرَأَةَ أَبِيهِ أَنْ يَقْتُلَهُ. أخرجه أحمد وأبو داود. طوریکه درین حدیث به صراحت به قتل آن(مجرد یا متأهل) فرمان رفته است (شرح السنة للبغوی ج10 ص305) اما فقها برایش ازعذاب دیگری که در آخرت برایش داده میشود، خبر داده اند.

اضرار ناشی از روابط نامشروع با محارم

- درنتیجه عمل جنسی با محارم غریزه جنسی ازدیاد می یابد: دانشمندان علوم طب بعد از تحقیقات زیادی به این نتیجه رسیدندکه  عمل جنسی با محارم (مادر، خواهر، دختر، خاله وعمه و نواسه...) نیروی جنسی را کاهش نداده وباعث ازدیاد آن میگردد، حتی به غلیان غریزه جنسی می انجامد.

پیشینه این عمل مهلک بر میگردد بر یونان ومصر باستان، دولت و مردم مصر هماننددولت ناپلیون به نزدیکی های جنسی با محارم می پرداختند. شاه مصر غالبا با خواهر یا دختر خویش همبستر می شد. در بسیاری از شعرهای مصریان واژه خواهر و دختر به معنی عاشق و معشوق استفاده شده است. آنها پس ده ها سال به این نتیجه رسیدند که عمل جنسی با دختران و خوهران خود نیروی جنسی شان را کمتر نه می کند و همیشه سالم می ماند.

 هیرودوت  مؤرخ بزرگ قبل ازمیلاد می نویسد : بر هر زن بابلی واجب است که در مدت عمرش یک بار در معبد زهره (ونوس) حاضر شود و با یک مرد نزدیکی جنسی کند و مرد را بهره مند کند. زنان ثروتمند بابلی به دلیل فخر و مقام بالاتر اجتماعی خود از این کار شرم گین بودند و پس از اجرای مراسم جنسی با مردان دوباره با حالت پنهانی به خانه خود میرفتند. گذرگاهی نیز در بابل وجود دارد که مردان آنجا می نشسته اند و زنانی که عبور میکرده اند را انتخاب نموده و سپس به معبد می برده اند و به میل و رغبت زن با او سکس میکردند. و زنانی که از زیبایی برخوردارند پس از اجرای عمل جنسی فورا معبد را ترک می کردند ولی آنان که چهره ای ضعیف تر داشتند ساعتها همانجا می مانند. این کار که به فحشای مقدس مشهور بود.(تاریخ هیرودوت تحقیق جرج راولین سن ج3 ص405)

- فروپاشی خانواده: در نتیجه این تفکرات و نظریه پردازی ها، ما شاهد فروپاشی بنیان خانواده، به خطر افتادن پاکی رحم، قبح زدایی از معاصی، تخریب اعتقادات، ذائقه سازی و سایر مواردی که در آنها انسانیت لگدمال شده است، هستیم.

- عمل جنسی بامحارم باعث انحراف جنسی: در غلتیدن به انحراف، اسارت در دام‏ زینتهای شیطانی، نتیجه اجتناب‏ناپذیر شهوت به‏ دنیا و چشم فرو بستن از درک حقایق معنوی و زینتهای الاهی است. این از نوع کینه توزی های شیطان است که به خداوند قسم یاده کرده و عرض‏ کرد: قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَنِي لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَلَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (سوره حجر،آیه 39)یعنی خدایا به عزت تو قسم، چون مرا اغوا کردی(این سخن شیطان خود دلالتی است بر گمراهی و بی‏ادبی شیطان) من نیز دنیا را برای‏ بندگان تو زینت می‏دهم و آنان را منحرف‏ می‏کنم. (شهوت پرتگاه روح انسان، مجله تربیت ص 102، فصلنامه سال 1376)

انحراف جنسی از دیدگاه اسلام ، به رفتارهای جنسی گفته می‌شود که خارج از حدود فطرت و توأم با نگرانی و اضطراب است که از جمله آن ارتباط جنسی (اعم از نگاه های شهوت آلود، رد و بدل کردن کلمات شهوت آلوده، لمس و بوسیدن از روی شهوت و آمیزش) با محارم مثل مادر، خواهر،خاله ،عمه و...است .

-باعث اختلالات روانی: آثار انحرافات جنسی با محارم در زندگی خانوادگی انسان چنان آسیب‌رسان است که موجب اختلالات روحی و روانی خواهد شد. به همین جهت در آیات و احادیث پیامبر اسلام از آن به شدت نهی شده است.  و برای آن مجازات هایی شدید تر از مجازات های ارتباط نامشروع با غیر محارم تعیین شده است و این بیانگر آن است که مجازات روز جزای چنین عملی نیز شدید تر است.

قرآن مجید در این زمینه می فرماید:« حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتی‏ أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَةِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ رَبائِبُکُمُ اللاَّتی‏ فی‏ حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللاَّتی‏ دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللَّهَ کانَ غَفُوراً رَحیماً»[ نساء: 23].

 « حرام شد برای شما ازداوج با مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و دختر برادر و دختر خواهر و مادران رضاعی و خواهران رضاعی و مادر زن و دختران زن که در دامن شما تربیت شده‌اند اگر با زن مباشرت کرده باشید و اگر دخول با زن نکرده (طلاق دهید) باکی نیست که (با دختران او) ازدواج کنید و نیز حرام شد زن فرزند صلبی (نه زن پسر خوانده شما) و نیز حرام شد جمع میان دو خواهر مگر آن چه پیش از نزول این حکم کرده‌اند که خدا از آن درگذشت. زیرا خداوند در حق بندگان بخشنده و مهربان است.

فقها در این زمینه فرموده اند: «اگر کسى با یکى از محرم هاى خودمثل مادر و خواهر که با او نسبت دارند زنا کند، به حکم حاکم شرع باید او را بکشند.»

در قانون مجازات اسلامی نیز آمده است :«زنای با محارم نسبی به هر شکلی مستوجب اعدام است" و در این حکم بین زن و مرد فرقی نیست».

تجاوز توسط محارم علاوه بر عواقب معمول تجاوز جنسی، عواقب جسمی و روحی شدیدی بر قربانیان دارد که علاوه بر تمامی پیامد های سوء تجاوز، دختران و زنان جوانی که توسط محارم مورد تجاوز واقع می شوند به شدت در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی به ویژه باکتری مهبلی تریکوموناس، کلامیدیا و ایدز قرار دارند.

به لحاظ روانی نیز کودکانی که توسط محارم مورد تجاوز جنسی قرار می گیرند بسیار بیشتر از دیگران به فحشا کشیده می شوند.

-کانون خانواده ازهم می پاشد: خانواده یکی از مقدس ترین مکان هایی است که همه افراد بشر در آن اتفاق نظر دارند. خانواده حامی کودکان و امن ترین مکان برای آن ها می باشد که حضرت علی فرمود: همانا بصیر کسی است که بشنود پس فکر کند … و از حوادث گذشته عبرت بگیرد

گروهی از افراد دارای پیوند سببی یا نسبی، که با یکدیگر زندگی می کنند، مانند یک زن و شوهر، همراه با فرزندان یا بدون آن ها، یا پدر و مادری منفرد به ضمیمه کودکان خود.

-        امنیت خانواده بهم زده میشود: در بین تمامی نهادهای اجتماعی، خانواده نقش و اهمیتی خاص و بسزا یی دارد. تمامی آنانی که در باب سازمان جامعه اندیشیده اند، بر خانواده و اهمیت حیاتی آن برای جامعه تأکید ورزیده اند. خانواده بزرگترین حامی نوجوان وکودک و تامین کننده آرامش و امنیت روحی ـ روانی اوست؛ امّا در عین حال خانواده تنها زمانی می تواند کارکرد خودش را به درستی انجام دهد که سالم باشد. و اگر خانواده به مکان ناامنی برای اهلش تبدیل شود آن وقت می توان تصور کرد که جامعه چه وضعیت نابسامانی خواهد داشت.

یکی از عواملی که امنیت و سلامت خانواده را در معرض نابودی قرار می دهد، خشونت و تجاوز جنسی به محارم ونوجوانان است.

-        بدترین عمل جنسی: مقصد ازین نویشتار تجاوز به کودک و زنای با محارم می باشد. ساده ترین تعریف تجاوز جنسی به کودک عبارت است از انجام دادن عمل جنسی توسط بزرگسالان با کودکان بر خلاف رضایت آن ها یا زیر سن رضایت. زنای با محارم به روابط جنسی میان خویشان نزدیک (محارم) اطلاق می شود.

بدترین نوع تجاوز، تجاوز جنسی توسط محارم خونی همانند پدر، برادر، و… می باشد که عواقب بسیار بد روانی بر متجاوز و قربانی (هردو) دارد. این نوع تجاوز در کشورهای پیشرفته و مدرن به صورتی فراگیر ظهور کرده و به مرور در آن کشورها به صورت یک هنجار اجتماعی در خواهد آمد.

-        علل تجاوز به کودکان و محارم نزدیک: در خصوص این که چرا چنین عملی در بین انسانان شیوع یافته سخن های فراوانی گفته شده است. طبق تحقیقات انجام شده تنها تعداد اندکی از مرتکبین تجاوز جنسی نسبت به کودکان از نظر روانی بیمارند. به عبارت دیگر ، نمی توانیم کشش بزرگسالان را برای آمیزش جنسی با کودکان را بر حسب اختلال روانی تبیین کنیم.

به نظر بسیار از جامعه شناسان مسئله بیشتر به دسترسی پذیری و قدرت مربوط می شود. کودکان در درون خانواده موجوداتی وابسته اند و در برابر درخواست ها و فشارهای والدین بسیار آسیب پذیرند.

بطور کلی، محققین عوامل گوناگونی را که موثر در گزینش قربانی توسط مجرم می باشند، تشخیص داده اند که با ترکیب این عوامل پنج طبقه کلی تشخیص داده شده است که این پنج عامل در درون خانواده ای که دین در آن جایگاهی ندارد، جمع می باشد.

آن پنج عامل عبارتند از:همجواری یا نزدیک بودن ، جاذب بودن قربانی، قابلیت وصول و دسترسی ، قابلیت کنترل مجرمین، خطر مجرمین هنگام طرح ریزی.

در این جا بهتر است دسته ای از علل که می تواند ولو به صورت جزئی در تجاوز به محارم نقش داشته باشد، ذکر می شود:

-        عدم رعایت حریم عفاف در برابر کودکان در جوامع مدرن: یکی از معضلات جوامع مدرن عدم رعایت نکات اخلاقی خصوصاً روابط جنسی در نزد سایر اعضای خانواده بویژه کودکان می باشد.

در زمینه روابط زوجین، اسلام توصیه های مهمی دارد که به برخی از آنها اشاره می شود:

فرمودند مرد نباید وقتی کودکی یا نوجوانی در اتاق باشد با زنش مقاربت کند، چرا که این امر موجب تمایل آنها به زنا می شود. در حدیث رسول الله صلی الله علیه وسلم روایت شده که فرمودند: قسم به کسی که جانم در دست اوست اگر مردی در حالی که کودکی در اتاق بیدار است و آنها را می بیند و صدای نفس هایشان را می شنود هرگز آن کودک رستگار نخواهد شد و در آینده منحرف خواهد شد.

چرا که کودکانی که شاهد صحنه ها و روابط جنسی والدین هستند دوست دارند همان وقایع و جریان را به مرحله اجرا و عمل درآورند. شوخی های رکیک و بدآموز لمس ها و درآغوش کشیدن ها، بوسه های توأم با نوازش و معنی دار احساسات آنها را بر می انگیزاند و اندیشه در باره آن وقایع تا مدت ها ذهن شان را به خود مشغول می دارد. کودکانی که تیز هوش ترند خیلی زودتر از آنچه پدران و مادران گمان می کنند، دراین زمینه اطلاعات بدست می آورند. البته گاهی ممکن است در ابتدا برای کودکان و حتی در مواردی نوجوانان معنای جنسی نداشته باشد، ولی آنان از این صحنه ها ذهناً عکس برداری می کنند و در مواردی ادای آن را درمی آورند. در تقلید از این رفتار، تدریجاً عمل غیر جنسی آنها که تنها صورت تقلیدی دارد را به عمل جنسی و یا میل وصول به هدف های جنسی تبدیل خواهد کرد که فرجام آن ممکن است بسیار خطرناک برای خود و جامعه باشد.

بررسی های تجربی نیز نشان داده است که دیدن روابط غریزی و شاهد معاشقه ها و مغازله ها بودن سبب تحریک و لااقل بیداری قبل از موقع کودکان است و زمینه ای می شود که اگر موارد مشابه ی پدید آمد کودکان در آن وادی بلغزند.

-        در خانوده ای که فرزندان نوجوان یا بالغ زندگی می کنند این آراستن ها بایستی به حداقل کاهش پیدا کند و یا رنگ و چهره دیگری بخود بگیرد و دور از چشم آنها اعمال گردد. زیرا دیدار این امور می تواند برای جوان تحریک کننده باشد. بررسی های علمی نشان می دهند که در این تحریک ها لغزش ها وانحرافات فرزندان،گاهی مادران کم و بیش، دانسته یا ندانسته دخالت دارند.

در این نوع خانواده ها احتمال روابط ناسالم و حتی تجاوز برادر نسبت به خواهر کوچکتر بیشتر است. بنابراین، خانواده ها بهتر است با رعایت حریم عفاف، سعی کنند فضای سالمی را برای فرزندان خود ترتیب دهند.

-        استفاده از آرایشهای تند در منزل:گاهی این عمل موجب گردیده است که بزهکار بالقوه را برای ارتکاب جرم وسوسه و اغوا می کند «برای مثال کشش جسمانی و روانی که به طور خودآگاه یا نا خودآگاه میان زن و مرد وجود دارد، فقط در مجرم وجود ندارد بلکه از طرف زن هم نسبت به مرد وجود داشته که در بسیاری از موارد انگیزه او را در حملة جنسی تا اندازه ای فراهم می آورد.

هرچند رعایت حجاب نزد محارم لازم نیست امّا باید توجه داشت که وقتی دختر جوان در نزد برادر بزرگتر خودش بدون ملاحظه با بدترین وضع ظاهر می شود. آن هم در جامعه ای که وسائل تحریک پذیری بسیار فراهم است احتمال شکسته شدن حریم بین این دو نفر و حتی گاهی تجاوز برادر به خواهر بسیار افزایش می یابد.

-        نمایش فیلم های مبتذل جنسی در محیط خانواده: نمی توان تردید کرد که دیدن فیلم های خشونت آمیز جنسی نگرش ها و بینش های بینندگان را عمیقاً تحت تأثیر قرار می دهند. البته این نوع فیلم ها تأثیر زیادی در تغییر اخلاق و روحیات تماشاچیان دارد. از پیامد های تماشای این فیلم ها ترویج هوسرانی به صورت ها وحشتناک و آزارگرانه در جامعه و حتی داخل محیط خانواده و رواج خرده فرهنگ های منحرفی که بر آزادی بی حدو حصر جنسی تأکید دارد، می باشد.

نقد نظریه دکتورسروش درموردعمل جنسی بامحارم

اما دریغاکه یکی از فیلسوف نماهای (نام نهاد مسلمان، با باورهای لائیک) برخدا وپیامبرش افترا بسته ومدعی مباح بودن نکاح(عمل جنسی) بامحارم است. میگوید:« زنای با محارم یک حق است نه کاری غیر اخلاقی!» (به گزارش سایت خبری"گرداب"که در۳۰ فروردين ۱۳۹۱) نعوذبالله.

سروش می‌گوید بر خلاف گذشته که عمل زنا با محارم، امری اخلاقا مذموم شمرده می‌شد، امروزه این رفتار یک "حق" شمرده می‌شود.

او اضافه می‌کند امروزه عمل جنسی بامحارم(اینسست)، یا همان زنا با محارم، یک حق است و هیچ کسی حق گرفتن گریبان مرتکبین را ندارد.

الله تبارک وتعالی میفرماید: وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَR...انظُرْ كَيْفَ كَذَبُواْ عَلَى أَنفُسِهِمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ ‏‏   [ أنعام ۲۱و۲۴].

ترجمه: ستمگارتر از دروغ باف (مفتری) چه کسی است که برخداوند دروغ  ببندد‌ [وتوجیهات  ناروای  به باری تعالی نسبت می‌دهد‌] وفرامی خداوند که بدون نقصان توسط آخرین سفیر الاهی بمارسیده است تکذیب می کند .... بنگرکـه آنان چگونه بـا خـویشتن نـیز دروغ می‏‎بافند، واز آیات قرآنی توجیهات نامطلوب عقلی می نمایند [این هزیان وياوه‌ گویی ايشان‌ را به گمراهی نا متناهی سوق میدهدکه هرگز راه راست ودرست را دریافت نمیکنند]..[بدین  سبب  ایشان  را  از فایدۀ عـقل و گوش مـحروم کرده‌ایـم]. (تفسیر فی ظلال القرآن، دکتور خرمدل، [انعام ۲۴و۲۱ ].

عده ای خودباخته دیگری هم در مسیر دکتورسروش قدم برداشته وخواهان اجرایی شدن عمل زنا بامحارم هستند،این هوس رانان بجای آن که از استعدادخود برای ترقی وتعالی واصلاح بشریت کاربگیرندبرای تباهی وهوسرانی بشریت نظریات را مطرح کرده وجامعه را به فساد وتباهی می کشانند آنان بجای آنکه دنیای ما را تغییردهند، تلاش دارند دین وآخرت ماراهم از ما بگیرندکه سرانجام نه دنیای داشته باشم ونه دین وثمره آخرت.

دیدگاه ها وتئوری پردازی های دکتور سروش همواره مخالفتهایی را در بین مسلمانان  برانگیخته‌ است. این نظریه ای وی باعث شده بار دیگر نام سروش بر سر زبان ها بیفتد.

مثالهایی که او برای تایید گفته های خود می زند بسی شگفت انگیزتر از تئوری پردازی های اوست، او میگوید: «در گذشته ارتباط جنسی با محارم اخلاقا ممنوع بوده ولی امروزه به عنوان یک حق شناخته می شود و چنانچه رضایت طرفین باشد مشکلی ندارد. در گذشته ارتباط یک زن شوهردار اخلاقا مذموم بوده ولی امروزه یک حق محسوب می شود. یعنی اگر زنی چنین کاری کند هیچ قانونی حق ندارد گریبانش را بگیرد. حتی اجازه ندارد به اندازه یک جای پارک نامناسب او را جریمه کند. بی اخلاقی در گذشته، امروز به عنوان حق مجاز می شود.»

اظهار نظرهای وی در جلسه پرسش و پاسخ که در دانشگاه تورنتو برگزار شد، تعجب مسلمانان را برانگیخت. وبرخی از مراجع مسلمان وی را لائیک (بی دین) خوانند.

اظهارات سروش که خود را یک مدرس مسائل دینی می داند بازتاب گسترده ای در رسانه های بیگانه داشته است.

او دیدگاه خود را در این جلسه پرسش و پاسخ این گونه پایان می دهد: «نزاعی بین حق و اخلاق در گرفته است. بسیار چیزهایی که در گذشته غیر اخلاقی بود، امروز به عنوان حق ایجاد شده است. ما اگر می خواهیم در این رابطه اظهار نظر کنیم باید از این دیدگاه وارد شویم.»

دکتور کریم سروش میگوید: در گذشته ارتباط جنسی با محارم اخلاقا ممنوع بوده ولی امروزه به عنوان یک حق شناخته می‌شود و چنانچه رضایت طرفین باشد، مشکلی ندارد.

او به راحتی دین مداران(دینداران) را حیوانی تکلیف گرا خطاب می کند که اجازه هیچ انتخابی ندارد و مجبور به تکلیفی است که دین برای آنها قائل می شود و هیچ حقی برای انسان ها قائل نیست. تاکید سروش بر حقوق به جای تکلیف نشان از نگاه مغرضانه او به فریضه ای است به نام دین. نظریه ای آنقدر مهلک که حتی احساسات غیر مسلمان یعنی اهل کتاب (یهود ونصاری)را برانگیخت.

او با مخالفت با "حرام خواندن همجنس‌گرایی از نگاه شرع" دین‌مداران را یکی از گروه های جامعه تلقی می کند و می گوید: «داخل حوزه دینی که تکلیفشان روشن است اما بیرون از فضای دینی کمی اوضاع فرق می کند.» او گریزی به جوامع دین‌مدار می زند و می گوید: «ممنوعیت های شرعی برای سن تکلیف است. انسان های امروزی مایلند یک انسان حق مدار باشند تا یک حیوان تکلیف گرا.»

او با نام بردن حقوق انسانی مانند: حقوق جنین، حقوق درختان و... و با ذکر حقوق همجسن گرایان سعی  دارد، این حقوق را متوازن وعدالت گونه قلمداد نماید. او همجنس‌گرایی را یک حق می داند و به خود اجازه اظهارنظر در رابطه با چنین حقی را نمی دهد در حالی که تمامی ادیان با همجنس گرایی مخالفت صریح خود را اعلام داشته اند.

سروش مهمترین چالش در جامعه اسلامی را چالش میان اخلاق و حقوق می داند. او می گوید: «بسیار از مسائلی که در گذشته غیر اخلاقی بوده امروز تحت عنوان حق اخلاقی محسوب می شود.» (سایت خبری"گرداب" که در۳۰ فروردين ۱۳۹۱منتشرشد)

نکته قابل ذکر این است که با وجود شیوع قابل توجه این بیماری مهلک در جامعه و اثرات و عوارض روحی و جسمی بعضا شدید و خرد کننده آن بر افراد اغلب کارکنان وشاغلین بخش های طبی بندرت ممکن است از مراجعین خود در این رابطه سوالی بپرسند. باید به داکتران تذکر داد که همانطور که در شرح حال های معمول خود در مورد اعتیاد به سیگار یا مصرف الکل از مراجعین خود سوال میکنند باید آزارهای جنسی را هم بعنوان یک علت شایع بسیاری از مشکلات متعدد خانم ها مد نظر قرار بدهند.

نتیجه گیری:

در نتیجه میتوان گفت: البته اگر کسی (نعوذ بالله) مرتکب چنین عمل قبیحی شده باشد باید بین خود و خدای خود از کار خود توبه کند و امید به رحمت پروردگار داشته باشد، و لازم نیست که با اقرار خود مقدمات اجرای این حکم را برای خود فراهم آورد. رسول اکرم صلی الله علیه وسلم فرمود: «هر مرضی دارویی دارد و داروی گناهان استغفار و طلب عفو از پیشگاه ذات پاک الاهی است».  توبه که به معنی پشیمانی واقعی از معصیت است، موجب بخشش گناه شده و صفحه قلب را از آلودگی پاک و تیرگی را مبدّل به روشنایی می سازد.

توبه کار واقعی خود را از مجالس گناه دور می دارد و از عواملی که گناه را وسوسه و تداعی می کند، برحذر می باشد و خود را در پیشگاه خدا شرمنده می بیند و همواره در صدد کسب رضای او می باشد. گناهانى که خداوند حد براى آن‏ها مقرر داشته مانند زنا، واجب نیست کسى براى جبران گناهش نزد حاکم شرع اقرار کند تا بر او حد جارى نماید، بلکه توبه زناکار، پشیمانى از گناه و عزم بر ترک آن در آینده و سعى در استغفار مى‏باشد. در این جهت فرقى بین زنا و گناهان دیگر نیست.

اما باید توجه نماید که در مواردی این کار قبیح، احکام شرعی خاصی را در پی دارد که باید به آنها ملتزم باشد؛ مثلا در رساله های عملیه آمده است: اگر انسان پیش از آن که دختر عمه یا دختر خاله خود را بگیرد با مادر آنان زنا کند، دیگر نمى‏تواند. با آنان ازدواج نماید.


 

فهرست منابع:

1-   قرآنکریم

2-   صحیح البخاری

3-   صحیح المسلم

4-   سنن ابو داوود

5-   سنن أحمد

6-   شرح السنة لإمام بغوی.

7-   تفسیر فی ظلال القرآن سیدقطب باترجمه دکتور مصطفی خرمدل.

8-    شهوت پرتگاه روح انسان، مجله تربیت، فصلنامه سال 1376هـ

9-   سایت خبری"گرداب"که در۳۰ فروردين ۱۳۹۱هـ

10-        تاریخ هیرودوت تحقیق جرج راولین سن 1346هـ